Gülen'e büyük anket şoku!
IŞİD'ten yürekleri ağızlara getirecek hamle!
Taksicilikte devrim gibi yenilik!
Karakter boyutu :13 Punto15 Punto17 Punto19 Punto

DÜN DÜNDE KALDI CANCAĞIZIM/ ARTIK YENİ ŞEYLER SÖYLEMEK LÂZIM

AYŞE ALTAN
Şeb_i Arus (Düğün Gecesi) kutlamalarının yapıldığı şu günlerde, Mevleviliğin inceliklerine bakalım.
19.12.2011 / 00:00


İnsanın doğasına aykırı gibi görünen sabrın ve hoşgörünün mayasının nasıl çalındığını ayırd edelim. İşte Mevleviliğin gerekleri,

İnsanlığa hizmet etmek,

Başkalarına her zaman iyi ve güzel davranışta örnek olmak,

Mesnevi okumak ve mutasavvıf olmak,

Aklı iyi kullanmak, hikmet sahibi olmak,

Dindar olmak,

İçini her zaman temiz tutmak,

Mevlâna'yı pir tanımak,

Mevlâna'nın yolundan ayrılmamak,

Tanrı'dan, Hz. Muhammet'ten sonra Mevlâna'ya bağlanmak, ona gönülden inanmak,

Bilim edinmek, bilgili olmak,

Alçakgönüllü, sabırlı, güler yüzlü ve nazik olmak,

Maddi ve manevi bakımdan temiz olmak...

Sünni tarikatlarının en büyüklerinden biridir Mevlevilik. Tanrı ile evrenin birliği görüşüne dayanır. Tanrı, yarattığı evrende görünüş alanına çıkar. Gerçek varlık Tanrıdır. Her şey Tanrı'dan gelir, sonunda yine Tanrı'ya dönecektir.

Mevlevi adı, tarikat kurallarına göre, çile dolduran, belli sınavlardan, dönemlerden geçerek yetkili pirden el alan kişilere verilir. Mevlevi olabilmek için, pirden el almak, icazet almak gerekir. Mevlevinin davranışları, giyim kuşamı, konuşması, çevresiyle olan ilişkisi, başkalarına karşı tutumu tarikat kurallarına göre belirli ve sınırlıdır.

Mevlevi olmak isteyenlerin, tekkeye geldikten sonra bir takım gerekli sınavlardan geçmesi, kesin kurallara uyması geleneği vardır. Bu kimsenin Mevlevi adını alabilmesi için, bin bir günlük çileyi doldurması gerekir. Çile, bir içe kapanış, bir öz eğitim, kendini yetiştirme yoludur. Çileye törenle girilir, çileden törenle çıkılır.

Mevlevi adaylarına can denir. Can, üç günlük ilk çileden sonra, bir hücreye konur. Burada üç gün içinde sır olur. Bir yere çıkamaz, kapılar ve pencereler kapalıdır. Bu üç günün sonunda, tarikçi dedeye götürülür. Sonra 18 gün sürecek yeni bir çile başlar. Bunun peşinden de bin bir gün sürecek çileye gelir sıra. Bu dönemde, ayakçılık, süpürgecilik, çırağcılık ( şamdan yıkama işi), kandilcilik, somatçılık ( sofrayı kurup kaldırmak), dergâhtaki meydan hizmetlerine bakmak, bulaşık yıkamak, dervişlerin çamaşırlarını yıkamak gibi işleri yaparak, neredeyse bin bir günde, bin bir çeşit işle uğraşır. Bu bin bir günün sonunda çile törenle biter.

Mevleviliğin özünde, insan, aşk ile olgunlaşır. Aşk ile sema eder. Tanrı'yı yine bu aşk sayesinde zikreder. Tanrı, Mevleviliğe göre, her türlü tanımın, anlatımın, açıklamanın üzerindedir. O'nun varlığı, insan aklının sınırlarını, kavrayış yeteneklerini aşar. İnsan gönlünü aşk ile Tanrı sevgisi ile doldurursa, Tanrı'yı gönlünde duyar. İlahi aşkla ona bağlanır.

Büyük sabır isteyen, büyük fedakârlık isteyen mevleviliği neden bu kadar anlattığıma gelince...

Sevginin, bağlılığın, sabrın, vefanın ucuzlayarak ayaklara düşürüldüğü şu günlerde,

'Başkalarının kusurunu örtmekte gece gibi ol' mak için...

Etiketler:
Bu yazi toplam 1520 defa okundu
Yazarın Diğer Yazıları
YAZARLAR
sanalbasin.com üyesidir